הפתרון לסאטלה רעה? מחקר מצא: יותר לימונין בקנאביס – פחות פרנויות וחרדה

מה שהיה בגדר תאוריה, נמצא כעת כעובדה: צריכה של הטרפן לימונין יחד עם THC, מפחיתה תופעות לוואי נפוצות הנגרמות לעתים משימוש בקנאביס, כמו חרדה (בכ-80%) ופרנויה (בכ-60%)

מחקר חדש מצא כי תוספת של הטרפן (Terpene) לימונין, שקיים בעיקר בפירות הדר וגם בצמח הקנאביס, מפחיתה משמעותית תופעות לוואי נפוצות של צריכת THC כגון חרדה ופרנויה.

למעשה, בעולם הקנאביס קיימת מזה זמן רב תאוריה לפיה מומלץ לצרוך פירות הדר המכילים לימונין, כדי להרגיע תחושות של חרדה ופרנויה עקב שימוש בקנאביס, או מה שנקרא בעגה הקנאביסטית “סאטלה רעה”.

כעת, המחקר החדש מאשש למעשה את מה שהיה בגדר תיאוריה, ומראה כי אכן – צריכה של הטרפן לימונין ביחד עם THC מפחיתה את תופעות הלוואי של חרדה ופראנויה שעשויות להתרחש עקב צריכת THC.

79% פחות חרדה, 60% פחות פרנויות

הנבדקים במחקר צרכו בחלקם THC באידוי ללא לימונין, ובחלקם THC עם מינונים משתנים של לימונין (1 מ”ג, 5 מ”ג, או 15 מ”ג), ולאחר מכן דירגו את ההשפעות החיוביות והשליליות שהם חשים בזמן הצריכה.

בנוסף, החוקרים מדדו את הביצועים הקוגניטיביים של הנבדקים במבחנים, וניטרו את לחץ הדם והדופק שלהם.

תוצאות המחקר הראו שהתוספת של לימונין הביאה לירידה מובהקת בדירוג שנתנו הנבדקים ל-3 תופעות לוואי שליליות: פראנויה, חרדה, והשפעה פסיכואקטיבית בלתי נעימה.

גם זה בטח יעניין אותך

למעשה, מן הנתונים עולה כי תוספת של 15 מ”ג לימונין הפחיתה את דירוג החרדה הממוצע של הנבדקים שצרכו 30 מ”ג THC ב-79%, מדירוג חרדה ממוצע של 19 כאשר צרכו THC לבד, לדירוג ממוצע של 4 בלבד כאשר צרכו אותו עם 15 מ”ג לימונין.

באופן דומה, דירוג הפראנויה של הנבדקים עם תוספת הלימונין ירד בממוצע ב-60%, מדירוג של 15 לדירוג של 6 בלבד, ודירוג ההשפעה הפסיכואקטיבית הבלתי נעימה ירד בממוצע ב-40%, מ-20 ל-12.

דירוג ממוצע של תופעות הלוואי של נבדקים שצרכו 30 מ"ג THC, לפי מינון הלימונין שצרכו במקביל (מקור: Drug and Alcohol Dependence, 2024 עיבוד: מגזין קנאביס)
דירוג ממוצע של תופעות הלוואי של נבדקים שצרכו 30 מ”ג THC, לפי מינון הלימונין שצרכו במקביל (מקור: Drug and Alcohol Dependence, 2024 עיבוד: מגזין קנאביס)

במקביל, הנבדקים לא הראו שינוי מובהק אחר במדדים הקוגניטיביים והפיזיולוגיים, או בדירוג ההשפעות החיוביות, כך שנראה שתוספת הלימונין הפחיתה את תופעות הלוואי השליליות מבלי לפגוע בהשפעות החיוביות.

יחד עם זאת, יש לשים לב כי לפי תוצאות המחקר, האפקט הזה של הלימונין תלוי במינון, כך שככל שמינון הלימונין עלה, כך פחת הדירוג של נוכחות של חרדה, פראנויה והשפעה בלתי נעימה של ה-THC.

חשוב לציין שהיחס של לימונין ל-THC שנבדק במחקר, 15 מ”ג לימונין על 30 מ”ג THC או יחס של 1:2, הוא גבוה בהרבה מהיחס הממוצע בקנאביס.

לכן, כחלק מהמחקר, החוקרים בדקו למען ההשוואה את ריכוז הלימונין ב-107 דגימות שונות של קנאביס חוקי מקנדה, ומצאו כי ריכוז הלימונין הממוצע בקנאביס עמד על כ-0.11%. כלומר, בכל גרם של קנאביס שנבדק נמצא בממוצע כ-1 מ”ג לימונין בלבד.

אם באותו גרם של קנאביס יש גם, נניח, 20% THC, שהם 200 מ”ג, זה אומר שיחס הלימונין ל-THC בו עומד על 1:200, פי 100 נמוך יותר מהיחס בתערובת שהנבדקים אידו במחקר.

ישנם גם זני קנאביס, גם בישראל, עם ריכוזי לימונין גבוהים בהרבה מהממוצע של 0.11% שנמדד בקנאביס הקנדי במחקר.

זני קנאביס ישראליים עם הרבה לימונין

לדוגמה, בזנים דרך (Path) וזוהר (Aura) של חברת גרין פילדס ממותג הקנאביס החדש של מוש בן ארי, יש לפי בדיקות מעבדה 1.45% ו-1.38% לימונין בהתאמה. בזן איי.אף (A.F) של חברת גרין בויז יש 0.74% לימונין, בזן קיו (Q) של חברת פלאנטק יש 0.65% לימונין, ובזן אוורסט סקאנק (Everest Skunk) של פלאנטיס יש 0.45% לימונין.

עם זאת, גם בזני הקנאביס עם ריכוז הלימונין הגבוה ביותר הנ”ל, היחס בין הלימונין ל-THC עדיין נמוך בהרבה מהיחס של 1:2 שנבדק במחקר, ובהתאם לכך – מסקנות המחקר רלוונטיות בעיקר למוצרי קנאביס מעובדים, להם ניתן להוסיף מינון גבוה של לימונין באופן מלאכותי.

“תוצאות הניסוי מראות כי תוספת של לימונין מפחיתה באופן תלוי מינון את הדירוג הסובייקטיבי של החרדה בעת אידוי THC, אך אינה משפיעה על דירוגים סובייקטיביים אחרים, או על מדדים קוגניטיביים ופיזיולוגיים של השפעת ה-THC,” כותבים החוקרים.

לא ידוע עדיין מהו המנגנון הפיזיולוגי שבאמצעותו לימונין משנה את אופן ההשפעה של THC, אך החוקרים מציינים כי בתנאי של הניסוי שבו הנבדקים קיבלו רק לימונין ללא THC, לא הייתה לכך שום השפעה על רמות החרדה שלהם.

נתון זה מעיד כי לימונין בפני עצמו אינו גורם לאפקט מרגיע, אלא רק מפחית את החרדה שנגרמת מ-THC כאשר הם נצרכים ביחד.

מה זה בכלל לימונין?

לימונין הוא טרפן שקיים בטבע בעיקר בפירות הדר כמו הלימון שעל שמו הוא קרוי, ומעניק להם את הריח הלימוני האופייני שלהם. בשל כך, נעשה בו שימוש לעיתים קרובות בתעשיות המזון והקוסמטיקה לחיזוק הטעם הלימוני והריח הלימוני במוצרים שונים.

לימונין הוא גם אחד הטרפנים הנפוצים ביותר בצמח הקנאביס, והסיבה שהחוקרים בחרו לבדוק דווקא אותו מכל הטרפנים היא כי היו מחקרי עבר שמצאו כי לימונין בפני עצמו עשוי להפחית חרדה. עם זאת, זהו המחקר הראשון שבחן באופן קליני את האינטראקציה של לימונין ביחד עם THC.

“זהו אחד המחקרים הקליניים הראשונים שנותנים תוקף להשערת אפקט הפמליה, לפיה ישנה אינטרקציה בין THC לרכיבים אחרים בצמח, אשר משנה באופן משמעותי את ההשפעה שלהם,” סיכמו החוקרים. “בהתחשב בעניין ההולך וגובר בשימוש בקנאביס למטרות רפואיות ובהתרחבות הלגליזציה של קנאביס למטרות פנאי, ישנה חשיבות רפואית גדולה בהבנה מעמיקה יותר של איזה רכיבים עשויים להפוך את השימוש בקנאביס לבטוח יותר ע”י הפחתת תופעות לוואי, ואיזה רכיבים עלולים להחמיר אותן”.

ראו גם: מה עושים כשהקנאביס חזק מדי
ראו גם: יש טרפנים שיכולים לחזק THC

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר